AMERİKAN COLASINA KARŞI TÜRK KARPUZU

Çok sayıda faydası bulunan karpuzlar tarlada kalıp satılmayıp, halkımıza ulaşamazken, Amerikan malı zararları açıkça bilinen colalar TIR’lar dolusu olarak Türkiye’nin her iline ulaştırılıyor. Aslında karpuzun sadece su ve şeker olduğu inancına rağmen, karpuz aslında besleyici bir besin maddesidir. Yüksek seviyede vitamin, mineral ve antioksidanlar ve az miktarda kalori sağlar. Karpuz, Güney Afrika’ya özgü asma benzeri bir çiçekli bitkide yetişen bir meyvedir. Kökleri başlangıçta kazık kök olup daha sonra saçak kök şeklinde olan, gövdesi tüylü ve 3-4 metre uzayabilen serinletici bir yaz sebzesidir. Çoğu insanın bir meyve olarak bilmesine rağmen, meyvesi yenen bir sebzedir. Tek yıllık otsu bir bitkidir. Mısır’ın Nil Nehri Vadisi’nde ve nihayetinde Çin’de yaklaşık 1000 yıl önce ekilmiştir.Peki karpuzun faydaları nelerdir? Merak edilen tüm detaylar haberimizde…

 

 

 

 

 

 

 

Bir porsiyonunun 60 kalori olması sayesinde diyet yapanların ve sağlıklı beslenenlerin tercihleri arasında yer alan karpuzun çok önemli faydaları bulunuyor. Tatlı krizlerini en hafif şekilde atlatmanın iyi bir yolu olan karpuz, obeziteden kalp hastalıklarına kadar pek çok rahatsızlığa karşı doğal bir koruma sağlıyor. Memorial Bahçelievler Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Dyt. Aslıhan Altuntaş, karpuzun faydaları hakkında bilgi verdi.

 

 

 

 

 

 

Karpuz, su ve şeker içeriği yanında birçok vitamin ve mineral içeren düşük kalori mucizevi bir meyvedir. Özellikle yaz aylarının vazgeçilmez meyvelerinden biri olan karpuz, kilo kontrolüne de yardımcı olmaktadır. Ayrıca karpuz, tatlı krizlerini önlemek için de özellikle tercih edilmesi gereken bir meyvedir.

60 kalorilik vitamin deposu

 

 

 

 

 

 

Karpuz; C vitamini (16 mg), pantotenik asit, biotin, potasyum (230 mg), A vitamini, B1 vitamini, B6 vitamini, bakır, magnezyum için iyi bir kaynaktır. Bir porsiyon yani 200 gramlık bir karpuz 60 kalori olmasıyla da iyi bir diyet besinidir. 200 gram karpuz 15 gram karbonhidrat, 0,80 gram lif ve 8 miligram likopen içermektedir.

Böbrek hastaları doktora danışmadan yememeli

Her türlü sebze ve meyve, uzun yaşamın sırrı olarak değerlendirilmektedir. Birçok araştırma karpuz gibi bitkisel besinlerin tüketilmesini obezite, diyabet, genel ölüm oranlarının azalması, kanser ve kalp hastalıklarının azalması ile ilişkilendirmektedir. Ancak karpuz potasyum içeriği yüksek olan meyvelerden biridir. Bu sebeple potasyum kısıtlaması olanlarda, böbrek hastalarında tüketimi beslenme uzmanları kontrolünde olmalıdır.

Karpuzun faydalarını biliyor musunuz?

1. Bir porsiyon karpuz günlük C vitamini ihtiyacının yüzde 16’sı karşılamaktadır.
2. Karpuz kan basıncını düzenleyerek, tansiyonu kontrol altına almaktadır.
3. Kanser savar bir besindir. Kanser vakalarında yan etkinin azalmasına yardımcı olmaktadır
4. Vücutta yağ birikimini engellemektedir.
5. Serbest radikalleri etkisiz hale getirip ve oksidatif stresi azaltarak kalbi korumaktadır.
6. Çok iyi bir antioksidandır.
7. Sindirimi düzenleyip, kabızlığı, hazımsızlığı önlemektedir.
8. Susuzluğa çaredir.
9. İçerdiği kolin sayesinde hafızayı güçlendirmektedir.
10. Kas ağrılarını azaltıp, egzersiz sorası toparlanma süresini kısaltmaktadır.
11. Cildi nemlendirip, saç hücrelerini geliştirmektedir.

 

 

 

 

 

 

Dehidrasyonu önler

Kan basıncını düzenler

Karpuz suyunun hipertansiyonu olan obez kişilerde kan basıncını düşürücü önemli bir rol oynadığını bildirilmiştir. Ayrıca, karpuzlarda mevcut olan potasyum ve magnezyum miktarı kan basıncını düşürmede önemli bir rol oynar.

Kalbin için iyi

Karpuzlar, muhteşem kırmızı renklerini, aynı domates gibi güçlü antioksidan likopenlere borçludur. Son yıllarda, likopen, bilim insanları tarafından kardiyovasküler sağlık için özellikle önemli bir besin maddesi olarak kabul edilmektedir. Karpuz gibi likopen bakımından zengin gıdaların tüketimi, bir damar genişletici olarak hareket ederek kan akışındaki bir iyileşmeye bağlanmıştır ve potansiyel olarak LDL’yi, yani kötü kolesterolü düşürme kabiliyetini göstermiştir, yani likopen kalbiniz için iki kat daha iyidir.

Kemiklerinizi güçlendirir

Likopen bakımından zengin gıdaların bir başka yararı, diğer sağlık sorunlarının yanı sıra, kemik sorunlarına yol açabilecek oksidatif stresi azaltarak kemik sağlığını iyileştirmeleridir. Son çalışmalar, likopenin, özellikle menopoz sonrası kadınlarda, osteoporozun önlenmesi ve yönetimi için alternatif bir doğal tedavi sağlayabileceğini göstermiştir.

Enflamasyon tedavisinde yardımcı

Karpuzlarda bulunan birincil bileşik büyük yararları olan likopendir. Bir çalışmada, likopenin antienflamatuar özellikler gösterdiği bulunmuştur.

Astım önleme

Astımın gelişimindeki risk yüksek miktarda belirli besinleri tüketen kişilerde daha düşüktür. Bu besinlerden biri, karpuz gibi birçok meyve ve sebzede bulunan C vitaminidir.

Kanser

Kabızlığı giderir

Karpuz, su ve lif içeriği nedeniyle, kabızlığın önlenmesine ve sağlıklı bir sindirim sisteminin düzenlenmesine yardımcı olur.

Kas ağrısı

Karpuz ve karpuz suyunun, atletlerde egzersiz sonrası kas ağrısını azalttığı ve iyileşme süresini hızlandırdığını göstermiştir. Bunun karpuzda bulunan amino asit L-sitrülinin nedeniyle olduğuna inanılıyor.

Cilt

Karpuz cilt için mükemmel bir fayda sağlar, çünkü saça nemli kalmasını sağlayan sebum üretimi için gerekli bir besindir. Karpuzda bulunan A vitamini ayrıca cilt ve saç dahil olmak üzere tüm vücut dokularının büyümesi için gereklidir. Ayrıca, karpuzda bulunan likopen cildi zararlı UV ışınlarından korur.

Yorum Yazın